Smart Stadium
UNStudio ontwerpt winnend plan voor het Korean National Football Centre in Seoul
Een bijzondere band
Nederland heeft op het gebied van voetbal in historisch opzicht een succesvolle relatie met Zuid-Korea, die teruggaat tot 2002, toen de bekende Nederlandse bondscoach Guus Hiddink op spectaculaire wijze het Zuid-Koreaanse nationale elftal naar de kwartfinales leidde, waar het uiteindelijk een vierde plaats wist te veroveren – een ongekende prestatie in de geschiedenis van het Zuid-Koreaanse voetbal.
Ben van Berkel, Founder en Principal Architect van UNStudio: “Nederland is natuurlijk een echt voetballand, het is onze nationale trots. We hebben veel topspelers en trainers die over de hele wereld werken. Als de bedenkers van het totaalvoetbal is voetbal voor ons veel meer dan alleen maar sport; het is een uiting van onze cultuur, wetenschap en levensfilosofie. Voetbal brengt mensen dichter tot elkaar, het geeft ze een gevoel van saamhorigheid en vervult ze met trots.”
[bijschrift] Met een overdekt stadion, een openluchtstadion en een museum gelegen rond een openbaar plein, moet het Korean National Football Centre een bestemming voor zowel voetballiefhebbers als sportfans worden
UNStudio’s masterplan – het resultaat van een nauwe samenwerking met specialisten uit de branche – kwam eerder dit jaar bij een besloten internationale competitie als winnend ontwerp uit de bus. Het ultramoderne National Football Centre wordt in opdracht van de Zuid-Koreaanse voetbalbond KFA (Korean Football Association) niet alleen het thuishonk van het nationale elftal en hun trainers, maar ook een kweekvijver voor toekomstige generaties topspelers, die hun carrières moet helpen ontwikkelen.
Ben van Berkel: “In Nederland begrijpen we hoe belangrijk het is om al op jonge leeftijd te beginnen met de training. We investeren niet alleen veel in onze jeugdspelers, maar ook in de nieuwste technologie, apparatuur en onderwijsmethoden. Die moeten zorgen voor voetbal van topklasse.”
Samen sterker – werken met de toppers uit de branche
Voor het masterplan bracht UNStudio een internationaal team bijeen van vooraanstaande stadionmanagers, sportwetenschappers en experts in dataverzameling. Dit team van specialisten heeft zijn sporen verdiend met werk voor wereldvermaarde voetbalbonden en stadions in Europa en het Midden-Oosten. Hiermee zijn de essentiële onderdelen van het masterplan gebaseerd op de ervaringen van andere internationale topclubs en trainingscentra.
Henk Markerink, CEO van de Johan Cruijff ArenA: “We zijn dankbaar en voelen ons vereerd om betrokken te mogen zijn bij dit ongelooflijk prestigieuze project. Als Johan Cruijff ArenA zijn we trots een bijdrage te mogen leveren aan het tot stand komen van zo’n prominent en iconisch trainingscomplex, voor een land dat in technologisch opzicht zó hard vooruitgaat, dat het als voorbeeld dient voor ons allemaal.”
De Johan Cruijff Arena heeft twintig jaar kennis van en ervaring met het adviseren van sportprojecten wereldwijd, zoals voor het Worldcup gastland Brazilië. Het stadion staat internationaal in hoog aanzien als het rolmodel voor moderne stadionconstructie en bedrijfsvoering. Het stadion doet ook dienst als ‘living lab’ voor de ontwikkeling van innovatieve concepten voor stadion management en evenementen.
Zuid-Korea’s nieuwe National Football Centre
Het nieuwe National Football Centre (NFC) wordt gebouwd op een terrein van 450,42 m2 in Cheonan-shi, Chungnam-do. Hier ligt volgens UNStudio’s masterplan de toekomst van het Koreaanse voetbal, waarbij internationale aanwezigheid een cruciale rol speelt.
In het nieuwe NFC komen zowel faciliteiten voor het nationale herenelftal als voor het dameselftal en jeugdploegen. De trainingsfaciliteiten voor jongeren zijn gericht op het kweken van topspelers, die er getraind worden door internationale coaches. De nadruk ligt hier op de optimale ontwikkeling van hun lichamelijke en geestelijke gezondheid. Daarnaast moet het complex ook een aantrekkelijke bestemming voor voetbalfans worden. Zij kunnen hier genieten van (de geschiedenis van) het Koreaanse voetbal en gebruikmaken van de faciliteiten, waarmee ze zich nog meer verbonden voelen met hun club.
Ben van Berkel: “Je hebt natuurlijk supporters van verschillende clubs, maar voetbalfans begrijpen elkaar en delen hun liefde voor het spel. Voetbal is een emotionele achtbaan van hoop, hoogte- en dieptepunten. Dit geldt zowel voor de miljoenen fans over de hele wereld, als voor de spelers en andere directbetrokkenen.”
Door gebruik te maken van de nieuwste inzichten van sportwetenschappen en datatechnologie, wordt het National Football Centre een uiterst professionele voetbalvoorziening, met twee stadions en meer dan tien verschillende soorten sportvelden, natuurlijke atletiekbanen en overdekte sportzalen. Deze faciliteiten hebben korte lijnen met talrijke gespecialiseerde sportartsen en behandelcentra, die ervoor moeten zorgen dat de atleten op de top van hun kunnen presteren.
Met een luxehotel – compleet met overdekte en openlucht loungeruimtes, een spa, sauna en wellness centrum – biedt het NFC ook exclusieve mogelijkheden voor spelers om vóór en na hun training volledig te ontspannen.
Een van de pijlers van het masterplan is het centrale openbare plein, gelegen in het midden van het complex. Hier omringen de drie hoofdbestanddelen van het ontwerp – het museum, het overdekte stadion en het openluchtstadion –het openbaar voetgangersgebied met verschillende restaurants, winkels en een keur aan (deels) openbare sportfaciliteiten. Dankzij het terrassen landschap biedt dit ruime plein tevens het hele jaar door plek aan verschillende evenementen.
Brandmanual
Behalve het ontwerp voor het masterplan moest er in de internationale competitie ook een sterk merk voor het complex ontwikkeld worden. Speciaal hiervoor ontwierp UNStudio een ‘stedelijke brandmanual’, zodat de samenhang tussen de gebouwen en het omringende landschap gedurende het hele ontwerpproces consistent zou blijven. Deze handleiding vormt een richtlijn voor de belangrijkste stedelijke en bouwkundige elementen van het masterplan. Er is een overzicht in opgenomen dat de verschillende detailschalen specificeert die aan de basis liggen van het ontwerp.
De wetenschap achter de sport: gezondheid, wellness, wetenschap en technologie
Door te focussen op ‘Gezondheid, Wellness, Wetenschap en Technologie’ zal het NFC in samenwerking met zijn hoofdsponsors en marktleiders baanbrekend worden op het gebied van sportinnovatie. Dankzij deze branding strategie wordt tevens de commerciële positie van het trainingscomplex versterkt.
Gezondheid: Recent onderzoek wijst uit dat de lichamelijke ontwikkeling van jonge sporters verbetert naarmate zij worden blootgesteld aan verschillende sportactiviteiten die hun motorische vaardigheden en reflexen versterken. Meervoudige trainingssoorten en conditioneringsmethodes dragen bij aan de prestatie van spelers. Daarom biedt het nieuwe NFC meer dan tien verschillende soorten sportvelden, natuurlijke atletiekbanen en overdekte sportzalen.
Wellness: Geestelijke gezondheid is nauw verbonden met de ontwikkeling en ontplooiing van het lichaam. Daarom biedt het terrein niet alleen maar faciliteiten waar de spelers kunnen ontspannen, onthaasten en ontstressen, maar is ook het materialenpalet gebaseerd op deze essentiële functies. Waar mogelijk is gebruik gemaakt van lokale, natuurlijke materialen als ruw natuursteen, hout en textiel. Er is een overvloed aan plantengroei en groene ruimte, waarmee het terrein naadloos is ingebed in het omliggende landschap van heuvels en akkers.
Wetenschap en Technologie: Het succes van iedere tak van sport valt of staat met investeringen in de volgende generatie spelers. Daarom wil het NFC een kweekvijver voor talent worden. Niet alleen als opleidingsinstituut voor het nationale elftal, maar ook gericht op jeugdploegen en vrouwenvoetbal. Het bijeenbrengen van zoveel sporters van verschillende niveaus zal veel nuttige data opleveren, waarmee artsen en sportwetenschappers de verschillende trainingsprogramma’s kunnen evalueren en personaliseren.
Met de intrede van digitale technologie in de sportwereld kunnen trainers, managers en zorgverleners tegenwoordig de vooruitgang en ontwikkeling van trainingsprogramma’s op de voet volgen om de beste resultaten te behalen. Het UNStudio team heeft de specifieke kennis in huis waarmee digitale technologie op subtiele wijze kan worden geïntegreerd in de bebouwde omgeving. Hiermee kan data worden verzameld over gezondheid, activiteit, tijdsbesteding, schema’s en andere biometrische gegevens.