Innovation
Speelse oplossingen voor duurzaam reizen door de Hogeschool van Amsterdam
Op piekmomenten stromen er ruim 100.000 tot 150.000 mensen het ArenA-poort gebied in Amsterdam-Zuidoost in en uit. Met drie grote evenementenlocaties, de Johan Cruijff ArenA, AFAS Live en Ziggo Dome, zijn er zo niet alleen mobiliteitsproblemen, maar is er ook een belasting op het milieu – ruim de helft van de bezoekers naar evenementen in dit gebied komt namelijk met de auto.
De organisaties in het gebied maken zich al langere tijd hard voor meer duurzame en slimme mobiliteit, om het gebied en de planeet te ontlasten. In mei 2022 hebben verschillende partijen een initiatief ondertekend om al vanaf 2023 bezoekers CO2-vrij te laten reizen van en naar evenementen.
In 2021-2022 hebben de onderzoeksgroep Creative Media for Social Change en NEMO Kennislink samen met studenten van de Master Digital Design en de Bachelor Communication and Multimedia Design onderzocht hoe bezoekers gestimuleerd kunnen worden om duurzaam naar evenementen te reizen.
De focus lag hierbij op het ontwikkelen van creatieve en speelse manieren om mensen te stimuleren om duurzaam te reizen. Er zijn al diverse technische oplossingen, en het is nodig om juist te begrijpen hoe je mensen hierin meekrijgt: hoe geef je de sociale innovatie vorm, zodat de technische oplossingen ook daadwerkelijk gebruikt worden? Om daar inzicht in te krijgen ligt de focus in dit project op de ervaring en de emotionele beleving die bezoekers hebben bij het reizen naar evenementen, om daar creatieve interventies op te ontwikkelen.