Innovation
Een Hackathon voor een beter UEFA EURO 2024
“We kregen veel innovatieve, creatieve en verrassende ideeën voor een van de coolste locaties in het voetbal”, vertelde Andreas Kroll, directeur van in.Stuttgart Veranstaltungsgesellschaft, aan Vfb Stuttgart. “Dit is hoe we ons de hackathon hadden voorgesteld. Veel van de ideeën en concepten die vandaag worden gepresenteerd, hebben het potentieel om verder te worden ontwikkeld.”
De Hackathon is opgezet om fans te betrekken bij het creëren van een innovatievere infrastructuur voor de UEFA EURO 2024. De teams die mee mochten doen aan de Hackathon kregen ongeveer een maand de tijd om hun presentatie voor te bereiden voor Pitch Day, met als doel het overtuigen van de jury dat hun idee het waard is om gerealiseerd te worden tijdens de UEFA EURO 2024. Andreas Kroll (Managing Director van in.Stuttgart Veranstaltungsgesellschaft), Alexander Wehrle (Vgb-voorzitter) en Cacau (Gaststad en VfB merkambassadeur) maakte deel uit van de jury.
De winnaars
De winnaars in de categorie “Fans” waren Michael Schell en Florian Pitschel. Ze creëerden de “Becher Oracle”, wat het makkelijker maakt voor fans om plastic bekers te recyclen door er een speelse draai aan te geven. Zo bedachten ze een duurzame en leuke ervaring voor de fans tijdens voetbalwedstrijden. “Eenvoudige recycling begint met gesorteerde inzameling. Daarom hebben we een intuïtieve en internationaal werkende oplossing ontwikkeld – het Becher Oracle.”
In de categorie “Start-ups” won Valentin Hawener, de Head of Strategy & Venture Development van anybill. anybill is een alternatief voor papieren bonnetjes bij grote locaties om het gebruik van papier te verminderen. “Met anybill kunnen bonnen in de stadions of op andere evenementenlocaties in digitale vorm worden uitgegeven - 100 procent wettelijk conform, duurzaam en tegelijkertijd kostenbesparend.”
Een informatief panel
Op de Pitch Day nam Sander van Stiphout van de Johan Cruijff ArenA deel aan een panel over innovatie in de sport en events infrastructuur. Aan dit panel namen Hartfried Wolff (minister van Digitale Zaken en Transport), Jan Kohlmeyer (Klimaatfonds Stad Stuttgart) en Katharina Aguilar (7places) ook mee. Zo werd de dag een informatieve ervaring voor iedereen die er was.
After-movie
Benieuwd hoe de Pitch Day verliep? Bekijk hieronder de after-movie op LinkedIn.